Souvenirs’ consumption and tourism experience in Curitiba (PR)

Authors

  • Graziela Scalise Horodyski Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR, Brasil.
  • Franciele Cristina Manosso Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brasil.
  • José Manoel Gonçalves Gândara Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brasil.

Keywords:

Souvenir, Tourist experience, Emotions, Curitiba.

Abstract

The souvenirs are objects present constantly in tourist destinations, available to visitors, often greedy by consumption of this product type. Despite being little explored in scientific research and considered something of low value for some researchers, the souvenir has some biases to be explored, especially to what concerns the relation of the same with the ‘tangibilization’ of the tourist experience. To this end, after the literature search, carried out a field survey with the application of questionnaires to 50 visitors in three of the main tourist attractions in Curitiba, considering as criteria for choosing the fact that the souvenirs are being sold in this attractions. As main result, has been that the shopping experience can be considered significant during the trips, especially when it comes to buying souvenirs of visited places. So, it is identified that the souvenirs’ consumptions affects directly the tourist experiences in Curitiba.

Author Biographies

Graziela Scalise Horodyski, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR, Brasil.

Turismóloga, formada na Universidade Estadual de Ponta Grossa. Mestre em Turismo e Hotelaria na Universidade do Vale do Itajaí. Aluna regular do programa de pós graduação em Geografia, doutorado, na Universidade Federal do Paraná. Professora do Departamento de Turismo da UEPG.

Franciele Cristina Manosso, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brasil.

Bacharel em Turismo pela Universidade Federal do Paraná

José Manoel Gonçalves Gândara, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brasil.

Professor do Departamento de Turismo da Universidade Federal do Paraná. Bacharel em Turismo pela Universidade Federal do Paraná, especialista em Marketing internacional pela Societta Italiana per L'Organizzazzione Internazzionale de Roma, mestre em gestão do turismo pela Scuola Superiore del Commercio del Turismo i dei Servizzi de Milão, doutor em Turismo e Desenvolvimento Sustentável pela Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.

Published

2012-12-16

How to Cite

Horodyski, G. S., Manosso, F. C., & Gândara, J. M. G. (2012). Souvenirs’ consumption and tourism experience in Curitiba (PR). Caderno Virtual De Turismo, 12(3). Retrieved from https://www.ivt.coppe.ufrj.br/caderno/article/view/693

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