The Louvre Museum and its attention to tourists: the permanent search of good welcoming

Authors

  • Telma Lasmar Gonçalves Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18472/cvt.18n1.2018.1468

Keywords:

Museu do Louvre, turistas, pesquisa de público, brasileiros

Abstract

The Louvre Museum receives millions of tourists and regularly applies a qualitative research on 10.000 visitors, aiming at knowing their social-economic profiles, origin, preferences, cultural habits and specially their level of satisfaction with services offered. This article is the result of a field research carried out during the period of Phd Sandwich Scholarship at EIREST - Equipe interdisciplinaire de recherches sur le tourisme da Université Paris 1 – Panthéon Sorbonne. Its general objective consists of investigating Brazilian tourists’ social-economic and cultural profile, their expectations, travel habits and level of satisfaction with services offered. The specific objectives are to present the museum’s research practices and to analyze the interviewees’ answers. The methodology of research encompasses the reading of bibliography on researches of public in museums, analysis of research reports developed by the Louvre Museum and application of semi-structured qualitative interview. The result obtained corroborates the general index of satisfaction from tourists who visit the Louvre Museum.

Author Biography

Telma Lasmar Gonçalves, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil

Possui Graduação em Museologia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (1979), Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002) e Doutorado em Museologiua pelo PPG-PMUS da UNIRIO /MAST. É professora Adjunta da Faculdade de Turismo e Hotelaria da Universidade Federal Fluminense. Foi presidente do Conselho Federal de Museologia, museóloga da Rede Ferroviária Federal S.A no período de 1981 a 1996 e diretora administrativa (1996-2005) e consultora (2009-2012) do Museu de Arte Contemporânea de Niterói. Tem experiência na área de Museologia, com ênfase em Turismo Cultural, atuando principalmente nos seguintes temas: turismo cultural, turismo, patrimônio cultural; administração e gestão de museus; formação e exercício profissional. É consultora da empresa MUSAS Projetos Culturais Ltda e do Espaço de Memória Bernado Monteverde.

Published

2018-06-22

How to Cite

Gonçalves, T. L. (2018). The Louvre Museum and its attention to tourists: the permanent search of good welcoming. Caderno Virtual De Turismo, 18(1). https://doi.org/10.18472/cvt.18n1.2018.1468

Issue

Section

Dossiê temático