El uso de Internet en el desarrollo oral de los estudiantes de turismo: un experiencia en España

Jesus Garcia Laborda

Resumo


É evidente a necessidade de profissionais de turismo desenvolverem duas qualidades fundamentais: a primeira é a capacidade de trabalho, procura e administração de páginas na Internet; e a segunda é a capacidade de comunicação em ambientes profissionais. É uma questão de debate, se os novos profissionais de turismo devem dominar uma série de estratégias comunicativas ou saber a linguagem verdadeiramente em um nível avançado (ELLIS e JOHNSON, 2000). O objetivo principal deste trabalho é evidenciar e mostrar que ambas perspectivas devem ser combinadas. Para aproximar estes dois pontos de vista, este artigo tem como base dois pontos-chave sobre o treinamento conversacional de futuros profissionais em turismo: 1) A interação humana pelo uso de Internet tem um efeito positivo na motivação instrumental profissional; 2) O uso de websites de turismo facilita o trabalho desses instrutores interessados nesse foco de trabalho. Para estudar estes pontos, o artigo é dividido em três partes: a) Metodologia utilizada; b) Resultados da análise experimental do estudo de caso, o Curso de Turismo da Escola Politécnica Superior de Gandía; c) Entrevistas e discussão sobre o desenvolvimento de competências profissionais e melhorias lingüísticas. Como conclusão, o artigo sugere que a interação dos usuários e o uso da internet é um fator importante e motivador tanto para os estudantes quanto aos instrutores.

Palavras-chave: Turismo; Treinamento Profissional; Internet.

Abstract:

It is evident the need of tourism trainee professionals to develop two fundamental professional qualities during: first, capacity of work, search and administration of web pages and Internet; and second, oral capacity of communication in professional environments. It is a matter of debate whether the new professionals in the tourist commercial sector should dominate a series of communicative strategies or to know the language truly at an level advanced (Ellis and Johnson, 2000). The main goal of this paper is to evidence and show that both perspectives should be combined. In order to approach these two points of view, this article tries to address two questions about the conversational training of future technicians in tourist activities: 1) The human interaction through the use of Internet has a positive effect in the professional instrumental motivation; 2) The process to use internet tourism websites to facilitate the work of those instructors interested in continuing the same focus in its work. In order to studying these points, the paper is divided into three parts: A) Methodology in the experiment; b) Results of an experimental analysis of a pilot study carried out with a total of 48 subjects belonging to second course of the Faculty of Tourism in the School Upper technical college of Gandía; c) Discussion and conclusions around the development of professional competences and linguistic improvements. As conclusion, this paper suggests that this approach turns out to be highly motivating both for the students as for the instructors and suggests some further directions of investigation.

Key-words: Tourism; Training; Internet.


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